torsdag 9 oktober 2008

Många svåra samtal...

Veckan som gått har innehållit onkologi. Känslorna har stegrat sig under veckan för att idag riktigt riktigt gripa tag i en. Unga, palliativa patienter som skulle kunna vara mina vänner eller jag själv. Vi har samtal om att lämna svåra besked. Om recidiv är värre än första gången man får ett cancerbesked. Om att vara en ärlig men ändå empatisk doktor. Om att finnas där på det sättet just den patienten behöver. När det inte längre finns bot utan hoppet får vara att förbättra livskvalitén, få hoppas på ett extra år eller månad. Blir jag någonsin så duktig att jag kommer kunna formulera mig på rätt sätt? Professor R är en inspirerad herre som växt under denna veckan. Han har klara mål över vad vi behöver veta och delar med sig av historier som vi minns. Om smärta. Om tillfällen där det inte gått som han tänkt. Det grabbar tag i hjärtat. Han sätter punkt och undrar om vi har några frågor. Men klumpen sitter i halsen inte bara på mig. Blanka ögon. Frågorna kommer nog imorgon. Eller nästa vecka.

3 kommentarer:

Fredrik sa...

Onkologikursen när den väl kommer för mig blir nog moderat omvälvande på mer än ett sätt.

Cancer är det mörker det är. Döden som så ofta åtföljer den är aldrig lätt.

Hannahbejb sa...

Åh, vad svårt. Tror det är bra att se många sådana situationer, när andra läkare ger svåra besked och hur de samtalar, ta med det bra därifrån och tänka på att själv undvika det dåliga. Men det måste vara bland det svåraste med det här jobbet.

En väldigt sympatisk kvinnlig läkare gav ett cancerbesked under medicinkursen, men jag tror inte att pat eller den anhöriga fattade att det faktiskt var cancer hon hade för formuleringarna var långt mycket mer luddiga. Och det svåra i att bara ha avsatt mottagningstid på 20 minuter för det. Hjälpes.

KatBat sa...

doc: perspektiv är a och o här i livet. Sedan får vissa dom på svårare sätt än andra, hang in there!

hanna: ser och lär som en liten tvättsvamp gör jag. Men känner ändå en otillräcklighet över att ens i framtiden lyckas med dessa samtal...hjälpes.