torsdag 18 september 2008

"Hey moose"

Herrejisses! Jag och A passade på att hitta en ytterst liten, liten skogsplätt i jakt på det där gula goda man kan hitta om man har tur. Mer än fyra kantareller blev det icke. Men det hände dock som så att det brakde till ordentligt. Och ungefär 15 meter framför mig hoppar en älgko fram. Strax efter struttar lilla älgbebben efter och jag känner lite instinktivt att mamma och barn vill jag inte hamna emellan för då blir jag nog nertrampad. Så brakar det till ännu mer. Pappa älg tog tydligen ett litet skutt över en trädstam sisådär 1 meter hög. Sedan ställer de sig och glor. Vi glor tillbaka. Jag undrar nu, hur hanterar man älgar, egentligen? Speciellt tre stycken, major underläge för oss. De vill väl inte äta upp mig iallafall, den lilla kunskapen har jag.

5 kommentarer:

Fredrik sa...

Älgar är gigantiska djur. Sprang nästan in i en älg förra sommaren när jag friluftsorienterade i skogarna utanför staden. Close encounter fick en helt ny innebörd.

Hur länge stod ni och glodde på varandra?

KatBat sa...

Vi stod nog säkert 5 minuter. Tillslut fortsatte vi att leta svamp, där kunde vi ju inte stå som fån hur länge som helst!

Marie sa...

Berättade du att du tänkte blogga om dem? ;)

Anonym sa...

Älgar är stora, ja. Jag delade gran med en älg en gång när jag var ute ock sprang på natten i skogen. Helt ovetandes sprang jag in i granen, för att där se två stora ögon blänka i ljuset från pannlampan. Det var lite väl mycket spänning för att vara stursk.

KatBat sa...

mr99: Oh my, snacka om närkontakt. Jag hade nog gjort på mig om det hänt mig. Nu stannade tarmarna nog bara av. Stursk kan man vara ngn annan gång=)