torsdag 6 september 2007

"Hjärnan och prostatan är väldigt lika"

Har under tre dagar drillats i allt vad infektioner och antibiotika kan innebära. Utlokalisering på mindre sjukhus än SU gör underverk med engagerade handledare och trevlig klinik. Vilka förlopp man förväntar sig och vad som avvikit. Att blododling är ungefär det viktigaste man kan göra. Att hjärnan och prostatan är mycket lika organ, tro det eller ej. Att andningsfrekvens är otroligt viktigt för folk kan faktiskt dö snabbt. Har stuckit in en pinne i ett sår och knackat på ben. Knack knack. Abscesser i lungor och CNS. Aids och tb. Urosepsis. Meningit. Missbruk. Jag känner mig helt matad med information och jag älskar känslan att jag faktiskt kan dra egna slutsatser av anamnes och status. Lite iallafall. Alla säger väl så just nu men infektionsläkare verkar najjan. Yeah. Och jag är faktiskt ganska duktig.

5 kommentarer:

Fru K sa...

Så du gillar Borås? Har lite funderingar på att göra AT där, så det är kul att höra att du trivs! Och, ta det från en som har klarat sin infektionstenta - svaret är ALLTID blododling och OFTA Zinacef! :)

Mård sa...

Åh infektion är, jämte pediatrik, de roligaste ämnena ever seen. Och vad säger du fru k, Borås? Hmm, du kan inte tänka dig Nyköping ehe?

KatBat sa...

FruK: Hehehe ibland kan det vara bra att släppa in en kinolon också ha rjag märkt. Jo Borås har en ypperligt trevlig infektionsklinik, och jag känner en som gör at i borås som trivs bra. So go for it. Måste bara varna, detär trots allt stora stygga VGregionen det ligger i....

Mård: Ja pediatrik kommer jag inte träffa på på ett tag så nu får jag näja mig med några veckor mer infektion. Nyköping säger du, nu undrar vi om du är ironisk eller allvarlig=)

Mård sa...

katbat: Jag är allvarligare än döden. Nyköping är mitt bästa AT-alternativ hittills. Hurså, borde jag tänka om?

KatBat sa...

Nej nej, jag har än så länge aldrig satt min fot på nyköings lasarett, jag tycker bara att det kan vara svårt att utläsa tonfall så här på internet.