fredag 28 september 2007

Framtidstankar med darr på underläppen

Ögonen rinner och jag är hysteriskt trött. Sömnen har inte infunnit sig som den brukar denna veckan. Lite nattsudd men också försök till ordentlig sömn. Det har gått sådär. Det har verkligen varit en lugn vecka i skolan men på något vis har den tagit på krafterna ordentligt. Idag infann sig en känsla jag lite väntat på, lite fruktat, lite önskat. Under föreläsning om hur man hanterar en sepsis (på ickenördsvenska bakterier i blodbanan, blodförgiftning) slog sig känslan ner; jag måste kunna detta. Jag får aldrig stå handfallen om jag ställs inför en sån här patient. Jag måste kunna detta i sömnen, som ett rinnande vatten. Allt som skall göras innan man sätter in sitt älskade Zinacef plus en dos Nebcina, nej se du en dos aminoglykosid har ingen dött av. Nu kan jag inte längre tänka att jag lär mig för tentan, jag vill inte ens tänka så mer. Jag skäms när jag tänker på mina anatomikunskaper, men allt jag mosade in då i min lilla överaktiverade hjärna som var full av kaffe och fylld av avsky för ostkaka (well jag gissar en del förstår...) rann ut så fort det tentaresultatet kom. Med marginal godkänd . Nu vet jag ju knappt vad som är femur och humerus. Panik. Förövrigt inföll dagens roligaste kommentar då föreläsaren pekade ut "Du där i den röda tröjan".

3 kommentarer:

Unknown sa...

Haha, jag hade också röd tröja idag och det var ingen som anklagade mig för att vara kommunist när jag skulle genom tullen... De var hemskt trevliga faktiskt!
Nu är det fredag eftermiddag här i staterna, men du har redan sovit flera timmar förmodligen.
Ha det bra!
Puss

Och du. Jag har fullt förtroende för att du kommer att vara en underbar läkare! Don't worry baby!

Simon sa...

Känns som du behöver lite Marit Bergman, "baby, bay dry your eye".

Du är jätteduktig Kat! Under den här kursen känns det som du verkligen börjat komma in i läkarrollen och fått den "kliniska blicken". Efter varje placering ni har haft känner jag: "shit, har de fått lära sig allt det där" och "Kat verkar kunna det här på sina fem fingrar". Jag säger inte det här för att enbart för att boosta ditt självförtroende (även om det behövs ibland hos oss alla). Jag menar verkligen att jag imponeras av dig och du hör till de duktigaste i klassen, helt klart.

Jag var inte ens på föreläsningen igår och jag måste också kunna det där. Men om det var något jag fick med mig från Skövde, utöver hotellfrukost och trevliga kvällspromenader med A, så var det BAS 90-30-90. Så jag tror det ordnar sig för mig också.

Nu laddar jag det sista inför loppet. Blir väl ett blogginlägg ikväll om det går bra. Ha en fin helg.

"Don't be so hard on yourself"

(Tegan & Sara - "Don't Confess")

KatBat sa...

Karin: Åhåhåhåhhåh va jag är avis på er! Ser er gåendes i backarna och tittar på hus som ser ut som dom i "Full house" hehe. Kram och puss

Simon: Nu blev jag alldeles rörd. Tack! Känns mkt bättre nu, och du, jag tror att jag är vldigt bra på att LÅTA säker. Hoho.