torsdag 10 januari 2008

Undan från sängen, jag skjuter.

Idag har det HLR:ats (hjärtlungräddats) på låtsas. Hur mycket man vet att det inte alls är på riktigt så infinner sig ändå en liten speedad känsla med ett litet litet adrenalinpåslag. Vi insåg snabbt att 30 kompressioner som är det nya, istället för 15, är ganska många och ganska jobbiga. Jag erkänner att de amerikanska termerna snurrade i huvudet och jag ville gärna säga "push 1 mg of epi" och "clear" istället för "ge 1 mg adrenalin" och "undan från sängen jag skjuter". Men svenska känns faktiskt mer på riktigt. Tror jag måste sluta vara en sådan "ER-junkie". Med armar som spagetti ska jag nu plocka upp akutmedicinboken och läsa om KOL samt Laurells för att en gång för alla lära mig tolka blodgas på riktigt riktigt. Hoppas jag.

Inga kommentarer: