torsdag 31 januari 2008

Glomerulonefrit och Spindelskivlingsskrämsel

Veckan har spenderats tillsammans med grupp VII i njurarnas värld. Det är ett virrvarr av elektrolyter och GFR, av kreatinin och sekundär hyperparathyroidism. Jag kan aldrig lära mig vilket hormon som sätter fart på osterclasterna och vice versa. Men det ger sig väl kanske en vacker dag. Lätt dumförklarad blir man dock när mina kära kursare har berättat det för mig både en och sjutton gånger.

Var tvungen att fråga professor njure hur det är med salt och blodtryck, för jag har försökt hävda för familj att så länge man har ett bra blodtryck och är frisk så är det inte så farligt att salta för kroppen har så finfina system för att reglera balansen av natrium, klorid och andra trefliga joner. Och hey, jag hade rätt! Har man lite njursvikt eller tendens till högt blodtryck så höjs trycket eftersom njurarna inte är så bra på att reglera balansen längre. Det osmotiska trycket gör då att mer vätska samlas i blodbanan och vi får hypertoni. Men som sagt, om man VET att man har bra tryck och ett fint kreatininvärde så behöver man inte skämmas för om man tycker om salt.

Sedan kommer jag aldrig någonsin våga plocka någon annan svam än vanliga kantareller, trattisar samt kanske en och annan Karl-Johan, sedan Svamp-Johan berättade om giftiga svampar och dess effekter. Om man äter en flugsvamp blir man snabbt sjuk och snabbt frisk. Om man däremot äter en spindelskivling insjuknar man efter några dagar med smärta i ryggen och akut njursvikt med dialyskrav. No mercy där inte.

Nördvarning blev det på detta men men. Det får Du leva med!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hm, det är väl parathormon som sparkar igång ostreoclasterna? Och calcitonin som gillas av -blasterna? Mina associationsbanor för att komma ihåg det är så krokiga (och för den delen nördiga) att jag inte vågar dela med mig. och då är det illa vill jag lova :-D

Anonym sa...

Kör med seltin istället för salt, ser inga nackdelar eller problem med det (gravar egen lax gör jag inte ännu)

KatBat sa...

LM: Jo så är det och det sitter väl kvar i mitt huvud ungefär 2 dagar eller något liknande. Men Calcitonin är ett litet meshormon som vi egentligen inte behöver bry oss om, där blev det genast enklare=)

DTK: Hum, kruxet med Seltin är det istället för natrium innehåller en del kalium, det är inte heller speciellt bra för människor med högt blodtryck, hjärtsvikt eller njurproblem då de ofta har för höga mängder kalium. Det leder till arrytmier så det kan vara dumt att seltina maten...