onsdag 22 augusti 2007

Våga vägra fullkorn och en ost med smak av faeces

Gah. Nej, det är inte gott med fullkornspasta. Jag tror att folk försöker övertala sig själva om att det är fantastiskt eftersom det kanske är lite nyttigare. Men nyttigt är ett relativt begrepp enligt mig. Dessa gryniga mjölbitar kan förstöra vilken fantastisk sås som helst, hur mycket parmesan man än häller på. De smakar som rågmjölsgröt, fast med helt fel konsistens för att vara gröt. Har man det i en matlåda som man faktiskt är så tvungen att ha som student och gladeligen ställer in den för värmning i en mikrolåda blir den dock som gröt. Och den fräscha pastasmaken man får av barillas härliga lyxiga pasta är liksom inte alls närvarande. Nej. De lila paketen är nu slängda. Jag har bestämt mig.
Igår inmundigades ost jag fick i present av E. Han hade blandannat bett att få en bit av den konstigaste osten de hade på Linnégatans ostaffär. Det var tydligen en Livarot som såg ganska aptitlig ut, en kittost av en ganska hård karaktär. En tugga togs och den kändes ändå ganska mild. Men ack vad jag förtog mig. Smaksensationen var enorm. Först lite som gödsel i min mun. Sedan något som kunde liknas vid faeces. Bajs. Faktiskt. Det kom tårar av ren chock. Det torde finnas folk som äter denna, undrar om man kan lära sig tycka om den? Som jag har lärt mig älska öl och tycka om broccoli? Den ligger i min kyl och då jag brukar säga att ost är Guds gåva till mänskligheten kan jag ju inte slänga den. Speciellt inte nu när den var en present. Eller?

Då jag fått en del gissningssvar på tidigare dialoginlägg skall jag avsölja härligheten. Ja, ni hade rätt. Det var en Dr Slemmo. I'm in chock.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Zeta är som bekant den sämsta fullkornspastan som går att få tag på! Men jag håller fast vid att Barillas fullkornspasta är fantastisk. Det trista är att det inte finns tricolore-fullkornspasta.

Mård sa...

Åh gawd, den osten låter som en prövning av rang. Jag är förresten en sådan som envisas med fullkornspasta, Zetas till och med, det är inte så gott men det är inte mikrad vanlig pasta i matlåda heller. Skit som skit, så tänker jag.

KatBat sa...

Katrin: hum, jag tänker härmed inte köpa nyttopasta mer på ett tag så jag täker endast äta detta otyg om jag blir bjuden. Tricolor kanske kan vara lite bättre...du får maila barilla å fråga=)

Mård: Det var zetas jag slängde bort, mystiskt hård inuti å öberkokt på ytan, det kan väl inte vara meningen med denna specialité från italien? ja osten ja.....vill du ha den å pröva? jag kan skicka...