lördag 24 november 2007

Stolt.

Well, kan meddela att jag har framgångsrikt behandlat en benign lägesyrsel med den så kallade Epley's manöver. Min handledare hade bara gjort det en gång tidigare så han tyckte att jag lika gärna kunde göra det själv. Vilken ära. Tog M med mig som stöd och hjälp. En sådan yrsel beror på att en av de små otolitkristallerna i ena balansorganet har hamnat på fel plats och messar med kommunikationen mellan våra två dito. Det yttrar sig så att patienten inte kan ändra läge på huvudet utan att bli jätteyr och en ögonrörelse vid namn nystagmus uppkommer. Men genom att röra patientens huvud i diverse riktningar så hoppade kristallen på plats igen. Dagen efter fanns ingen nystagmus kvar. YEAH!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Coolt! Läkaren som gjorde det på min mamma lyckades inte, otolitkristallerna fick hamna på plats av sig själva och det gjorde dom efter någon vecka.

Unknown sa...

Wow, tufft!
Tror bestämt att min mamma fick det där problemet nån gång i våras... mindre mysigt! Men det gick ju över efter ett tag. Synd att inte drKat var i närheten och kunde åtgärde det på en gång!
:)

KatBat sa...

Mm, lite nytta kan man göra ibland. Känns trefligt värre. Till skillnad från idag.

Marie sa...

Gud så roligt! Har bara sett det göras, I LÖVE när man får vara lite hantverkare också och inte bara pillerdealare!

KatBat sa...

Mårr: I know!!! HAnds on liksom, mera sånt, inte bara "pila" mediciner...

Anonym sa...

Hej. Jag har haft nystagmus sen jag föddes. Största problemet är att mina ögon darrar till väsnter. Kan jag också bli botad? Jag känner att det gar börjat bli värre på det senate halvåret. Skullebli vädigt tacksam för ett svar. Mvh David.

johannesson_david85@hotmail.com